12 tips voor een stoere PowerPoint presentatie
Een PowerPoint presentatie geven voor een hongerig publiek is altijd spannend. Ben je goed voorbereid? Gaat technisch alles goed? Kom je goed over en kun je het publiek boeien? Allemaal dingen die je onzeker kunnen maken. Dat willen we natuurlijk hoe dan ook voorkomen!
Hoe maak je precies van een normale- een stoere presentatie? Deze tips zijn voor jou.
1 – Practice before you preach
Oefen altijd eerst je presentatie voordat je deze voor publiek houdt. Zorg dat je zeker bent van je verhaal, kies je tempo en tonatie. Als je zelf denkt “ja, nou weet ik het wel”, dan ben je klaar voor de bühne.
2 – Test je setup
Als je op locatie bent en de dagvoorzitter je aankondigt, dan kun jij alvast je laptop testen en je startklaar maken. Als je voorganger afkoppelt kan het zijn dat jij meerdere dingen moet aanpassen aan je setup voordat deze werkt. Mocht je problemen hebben, dan is er altijd een technische persoon aanwezig die je hiermee kan helpen.
Stoere tip: als je je eigen laptop gebruikt, koppel deze dan met een afstandsbediening zoals deze RW400 Wireless Presenter van Logitec. Hiermee kun je je presentatie starten en stoppen, door je sheets bladeren en zelfs met een laser pointer dingen aanwijzen.
Roll camera… roll sound… and… ACTION
3 – Stel je persoonlijk voor
Ook al heeft de dagvoorzitter je aangekondigt, stel je zelf nog even persoonlijk voor. Gebruik de openingssheet (met de stoerste afbeelding en titel van je presentatie) om je naam en functie te noemen.
Bedank natuurlijk ook even de organisator voor de uitnodiging dat je daar mag spreken.
4 – Gebruik je eigen hashtag
Social media is belangrijk om ook buiten de zaal ruchtbaarheid te geven aan je presentatie. Maak daarom voor deze presentatie een sheet met daarop je eigen hashtag. Dit kan een zakelijke hashtag zijn die je altijd gebruikt, zoals #stoerebinken, maar ook iets speciaals voor deze PowerPoint presentatie, zoals #tipsvoorjouwpresentatie.
Veel mensen delen graag met hun stakeholders waar ze deel aan nemen en hoe ze dit vinden. Natuurlijk moet jij aan de discussies deelnemen en de social media posts delen in je eigen netwerk.
5 – Begin met een knal
Open je verhaal met een grap of een opmerking die aansluit bij de mensen in de zaal (hier moet je vooraf even research voor doen). Niets is erger dan te beginnen met een droge inhoudsopgave en de onuitgesproken belofte dat het een duffe presentatie gaat worden.
Claim dus vanaf de eerste zin de aandacht en verras de mensen met een leuke opening.
6 – Praat zoals je bent
Lees niet voor, maar spreek in je eigen stijl en taalgebruik. Iedereen die je kent zal je herkennen en de anderen leren je kennen zoals je werkelijk bent. Vergeet dus die “Spreek als TED” mediatrainingen. Authenticiteit is het belangrijkst.
7 – Maak contact met de zaal
De PowerPoint presentatie is je behang. Jij bent het aandachtspunt, dus spreek niet met je rug naar de zaal. Beweeg dus gerust over het podium, maak oogcontact met de mensen en creëer een persoonlijke verbinding.
Take it slow
“Race niet met 300 km/u en piepende banden door je PowerPoint presentatie heen. Neem de tijd en maak contact met je publiek.”8 – Hou het kort en bondig
60 sheets met 15 bullet points per sheet is teveel informatie, zeker als het onderwerp al complex is. Breek liever een complexe sheet op in 2 losse sheets om het visueel helderder te maken.
Beperk jezelf tot maximaal 8-10 sheets per half uur. Leg helder en eenvoudig uit wat er te zien is en kijk of er vragen uit de zaal zijn die je kunt beantwoorden.
9 – Take a break
Als het mogelijk is bouw dan een korte ondersteunende film in in je presentatie. Mensen vinden het leuk om even bewegend beeld te zien, zeker als er ook humor in zit.
Het geeft jouw ook de tijd om een slokje te drinken, even wat rek oefeningen te doen en je klaar te maken voor de volgende ronde.
10 – Neem de tijd voor vragen
Je dingetje doen en dan afsluiten om weg te lopen is een no-go. Als je klaar bent, kijk dan de zaal in en geef aan dat je graag vragen beantwoord. Het is ook een goede graadmeter om te zien of ze het begrepen hebben én geïnteresseerd zijn. Wellicht kun je zelfs nog informatie toevoegen dat je niet in een sheet hebt staan.
Stay cool; er zitten altijd mensen in de zaal die hun vraag op het puntje van de tong heben liggen. Maar omdat jij je materie goed kent is dat een ‘piece of cake’ voor je.
11 – Sluit af met je contactgegevens
Gebruik de laatste sheet om je naam, emailadres en mobiele nummer te vermelden (mits je dit wilt natuurlijk). Toon dat je open staat voor communicatie achteraf. Niet iedereen is meteen even scherp om ter plekke vragen te formuleren. Deze willen ze misschien in een andere setting met je bespreken.
En wellicht zit er iemand in de zaal die je wil boeken voor een andere presentatie.
12 – Neem een backup mee
Voor het geval dat er iets fout gaat met je laptop, zorg dat je een kopie op een USB stick hebt. Deze kun je dan in geval van nood op een andere laptop afspelen zodat je niet voor niks gekomen bent. Better safe then sorry!
BONUS TIP: Geniet van de presentatie
Je bent goed voorbereid dus geniet van het moment. Veel succes en maak er een stoere presentatie van.
The stage is yours!
Help ons door dit blog te delen
Als je dit blog nuttig vindt zouden we het zeer waarderen als je het wilt delen. Thanks!