Conservatorium Maastricht branding
Conservatorium Maastricht is een van de vele faculteiten binnen Zuyd Hogeschool en biedt verschillende programma’s met een uitstekende internationale reputatie. Stoere Binken Design heeft in 15 jaar vele ontwerpen mogen verzorgen zoals het elk jaar terugkerende thema-festival.
De poster die tongen doet losmaken
Conservatorium Maastricht gaf Stoere Binken Design vrij spel om de bekende opera ‘TEREUS’ voor een poster in beeld te brengen. Deze Griekse mythe kent meerdere gruwelijkheden maar we zochten naar de kern van het verhaal, de basis voor het uiteindelijke concept. Voor ons was dit de afgesneden tong van Philomela. Deze gruweldaad verwerkte wij denkbeeldig in een poster die tot op de dag van vandaag nog steeds tongen doet losmaken.
Kalfstong
Bij de slager werd een kalfstong gekocht en in onze studio gefotografeerd. Het uitgangspunt was om de tong heel steriel op een witte achtergrond te plaatsen en moesten daarom het beeld van de bloederige massa terugbrengen naar een esthetisch geheel inclusief namaakbloed. In de animatie hieronder kun je dat in vier stappen zien. Kalfstong moet volgens kenners lekker smaken, maar na een paar uur met warme studiolampen boven deze “lekkernij” te hebben gehangen verdwijnt dat idee vanzelf, voorgoed!
Typografie
Bij de uiteindelijke opmaak werd voor een klassieke letter gekozen. De letter ‘e’ uit ‘Tereus’ werd vervangen door de epsilon uit het Griekse alfabet. Hierdoor krijgt het woord een kenmerkend Grieks karakter.
Boze tongen
Eenmaal gedrukt werden de posters niet overal met open armen ontvangen. In sommige wandelgangen van Zuyd Hogeschool werd zelfs een boycot uitgesproken. De klacht bereikte het bestuur van de hogeschool en de boycot werd uiteindelijk afgewezen. Het conservatorium (de klant) was namelijk dik tevreden over het ontwerp en het opera-publiek (de doelgroep) méér dan dik tevreden. En wij? Wij staken dik tevreden onze tong uit.
FESTIVAL KOREA
Wat voor een beeld neem je als Noord- en Zuid-Korea al jaren op gespannen voet leven? Je wil de beide landen niet schofferen met beeldmateriaal wat wel eens verkeerd zou kunnen vallen. Onze keuze viel daarom op de Mugunghwa (Hibiscus). Weliswaar de nationale bloem van Zuid-Korea maar al meer dan tweeduizend hét symbool van alle Koreanen. In die tijd werd het land in het Chinees ‘Het land van de heren waar de Mugunghwa (bloem van de onsterfelijkheid) bloeit’ genoemd.
We hebben de landen via onze keuze helaas niet dichter bij elkaar kunnen brengen maar wel de complimenten mogen ontvangen.
Wil jij ook een STOERE branding?
Stoere Binken Design is gespecialiseerd in maatwerk identiteiten en WordPress websites. Wij geloven in vakmanschap en duurzaamheid. De identiteit die wij ontwerpen zal bijdragen aan jouw succes. Maak een vrijblijvende afspraak om samen de mogelijkheden te bespreken.