Wat kost jouw bedrijfsbrochure? (incl. prijzen!)
Wij krijgen veel vragen over bedrijfsbrochures. Hoe werkt het als jullie die maken? Hoe lang duurt het voordat ze klaar zijn? Maar vooral; wat kost een bedrijfsbrochure? Om deze vragen zo compleet en eerlijk mogelijk te beantwoorden hebben we dit artikel geschreven. Wellicht tot schrik van enkele concurrenten noemen we ook échte marktprijzen, zodat jij weet waar je aan toe bent. Wil jij weten wat het kost als wij jouw bedrijfsbrochure maken? Lees dan verder…
Een paar dingen willen we op voorhand helder hebben, zodat we op dezelfde pagina zitten: Voor dit artikel gaan we uit van het ontwerpen en produceren van een bedrijfsbrochure van 12 pagina’s. Wij gebruiken GEEN ingekochte standaard ontwerpen en huren geen derden in om jouw brochure te ontwerpen. We maken alles zélf met de hand, op maat voor jouw Merkidentiteit en Merkimago.
Het proces: van A tot Z
- Inhoudelijk concept definiëren
- Visueel concept ontwerpen
- Content produceren
- Bedrijfsbrochure opmaken
- Bedrijfsbrochure drukken
- De kosten samengevat
- Conclusie
1 – Inhoudelijk concept definiëren
Zoals bij alle projecten begint het maken van jouw bedrijfsbrochure bij het concept. Er zijn veel verschillende mogelijkheden en variaties bij bedrijfsbrochures. Van de inhoud, tot de huisstijl, de omvang en de druktechniek.
We beginnen daarom altijd met het definiëren van een aantal randvoorwaarden zodat we allemaal op dezelfde pagina zitten.
Om een goed inzicht te krijgen in wat je precies moet voorbereiden voor jouw brochure hebben we hier een aantal thema’s voor je uitgewerkt waar je mee aan de slag kunt gaan.
- Wat is het doel van de bedrijfsbrochure?: Wil je een informatiebrochure, productbrochure laten maken en deze gebruiken in je marketing- of sales doeleinden? Of gaat het om een bedrijfsrapport waarvan de inhoud en structuur onderworpen zijn aan wettelijke randvoorwaarden waaraan de brochure moet voldoen? Bijvoorbeeld een jaarverslag.
- Voor wie is de brochure bedoelt?: Eerst moeten we definiëren voor wie de brochure bedoelt is. Gaat het om een B2B (Business To Business) of B2C (Business To Consumer) doelgroep? Wat is de leeftijd van je ontvanger? Wat is de locatie van je doelgroep?
Deze parameters bepalen voor een groot deel de “toon” van je bedrijfsbrochure. Ga je in de U-vorm of jij-vorm schrijven? Maak je hippe, frisse foto’s, of wat conservatiever en zakelijker? - Moet de brochure meertalig worden?: Op voorhand moet duidelijk zijn of de bedrijfsbrochure in meerdere talen vertaald gaat worden. Dit heeft naast de daadwerkelijke tekstuele inhoud grote invloed op het aantal pagina’s in de brochure. Duitse tekst is aanzienlijk langer dan de Nederlandse taal. De Engelse taal is efficiënt en daardoor korter. Met deze flexibiliteit moeten we in het ontwerp rekening houden.
- Huisstijl richtlijnen (Design System): Mogelijkerwijs heb je al een huisstijl met huisstijl richtlijnen waaraan de brochure moet voldoen? Hopelijk heb je zelfs een Design System, waaruit we alle benodigde informatie kunnen halen zodat we je branding zo consistent mogelijk in de bedrijfsbrochure verwerken. We respecteren namelijk altijd de reeds bestaande huisstijl richtlijnen. We willen dat je merkidentiteit optimaal gepresenteerd wordt zodat je merkimago sterker wordt.
Als je nog geen huisstijl hebt, dan ben je bij ons ook aan het juiste adres. Wij ontwikkelen en ontwerpen merkidentiteiten voor bedrijven met ambitie. Een bedrijfsbrochure is één van de merkuitingen die we regelmatig voor klanten ontwerpen.
Als je nog geen huisstijl hebt, dan is ons blog artikel “10 tips voor een goede huisstijl” zeker interessant voor je.
- Fotografie en iconografie: Zijn er in het verleden al bedrijfsfoto’s gemaakt die we kunnen (her)gebruiken? Of wil je nieuwe foto’s maken, met de nieuw toonstelling van de bedrijfsbrochure? Stel je voor dat een brochure over het openen van een nieuwe bedrijfspand gaat, dan wil je ook foto’s op locatie maken met de mensen die daar werken.
Wellicht heb je iconografie die we kunnen gebruiken om de informatie visueel aantrekkelijker of helderder te maken? - Wie gaat de teksten produceren?: Bestaat er al een tekstconcept of moet dit door een copywriter worden bedacht?
Voor het uitwerken van een inhoudelijk concept rekenen we een vast bedrag van € 300. We kunnen op locatie overleggen, maar onze ervaring is dat videobellen prima werkt. Zeker na corona is dit de standaard geworden.
Social Responsibility
Hoewel het exacte formaat in de concept fase nog niet bepaald hoeft te worden, is het wel goed om over de Social Responsibility na te denken, waaronder een milieuvriendelijke productie. Er zijn veel drukkerijen die FSC-gecertificeerd zijn en/of een compensatievergoeding voor klimaatneutraliteit hanteren. Onze favoriete drukkerij Andi Smart Print Solutions beschrijft dit perfect op hun website:2 – Visueel concept ontwerpen
Nadat het inhoudsconcept voor de brochure is gemaakt, begint de ontwerpfase. Om een eerste indruk te krijgen van de ‘look and feel’ maken we schetsen met suggesties voor kleuren, beeld- en lettertype-elementen. Voor de indeling ontwerpen we verschillende pagina types, zoals een titelpagina, inhoudsopgave, spread (dubbele binnenpagina’s), achterkant, etc. We maken stijlpagina’s aan, bouwen het onderliggend grid, ontwikkelen stijlelementen, typografische settings en overige visuele elementen. Deze gaan in een bibliotheek waaruit wij kunnen putten voor de opmaak in de volgende fase.
Het resultaat van deze ontwerpfase zijn schetsen waarover meerdere malen overeenstemming is bereikt en die uiteindelijk worden goedgekeurd. Ze dienen vervolgens als basis voor de daaropvolgende opmaak van de bedrijfsbrochure.
Wij ontwerpen vaker bedrijfsbrochures die daarna door een drukkerij opgemaakt worden. Daarmee verzorgen wij alleen het visueel ontwerp, tuigen de structuur op en leveren een bronbestand aan aan een drukkerij naar keuze. Om die reden offreren we het visueel ontwerp altijd los van de uiteindelijke opmaak.
De investering voor het visueel concept ligt bij ongeveer € 1.200, maar kan afhankelijk van de inspanning hoger zijn.
3 – Content produceren
Er zijn veel mogelijkheden voor het gebruik van beeldmateriaal. De keuze is afhankelijk van jouw ambitie, merkidentiteit en de toepassing. Bij de beoordeling van een dergelijke investering is het belangrijk dat foto’s uiteraard ook gebruikt kunnen worden voor verdere campagnes, social media en natuurlijk je website.
De onderstaande opties verzorgen wij voor onze klanten:
Beeldmateriaal; een beeld zegt meer dan 1.000 woorden
- Freelance fotograaf: De beste optie is natuurlijk om een freelance fotograaf op basis van een fotobriefing een set individuele foto’s te laten maken. Hierbij kun je helemaal zelf de inhoud en toonstelling bepalen, passend bij je bedrijfsbrochure.
Wij kennen voldoende fotografen, geheid ook in jouw regio, en we begeleiden op wens de briefing of zelfs de fotoshoot.
Als een fotograaf een opdracht krijgt voor maatwerk foto’s, is het in de branche gebruikelijk om halve of volledige dagtarieven te berekenen op basis van € 1.000,- per dag. Fotomodellen en eventueel huur van bijvoorbeeld een fotostudio/set worden apart in rekening gebracht. - Stockfotografie: De standaard (en vaak saaie) stockfoto’s werken zelden goed voor een maatwerk merkidentiteit. Je eigen bedrijfslocatie en werknemers staat nooit op deze foto’s. Vanuit onze zicht zijn stockfoto’s uitsluitend geschikt voor blog artikelen en merkidentiteiten waarbij de mensen achter de organisatie niet zichtbaar hoeven te zijn.
Stockfoto’s zijn niet altijd duur, maar daarvoor is de inhoudelijke kwaliteit ook vaak ver te zoeken. Per foto moet je rekening houden met ongeveer € 75 – € 250, afhankelijk van de toepassing. - Fotobureau: Er zijn ook fotobureau’s die foto’s verkopen van allerlei onderwerpen. Deze fotografen maken overal en altijd foto’s die ze als “betere” stockfotografie aanbieden. Ook hier staat je bedrijf zelf niet op, maar de kans is hoger dat dit foto’s uit jouw regio zijn die je doelgroep visueel herkennen.
Een foto van een fotobureau ligt ongeveer bij € 150. - Artificial Intelligence (AI): Alternatief kunnen we ook AI inzetten om foto’s te genereren. Dit zijn feitelijk ook stockfoto’s, maar we hebben iets meer controle over het eindresultaat. Wij hebben dit al voor meerdere klanten ingezet. Voor het Discovery Museum hebben we zelfs posters en feature images voor een tentoonstelling gecreëerd.
Voor het genereren van AI-foto’s is de complexiteit voor de prompt engineering belangrijk. Midjourney doet niet altijd wat je zegt, dus je verliest wat tijd aan het aanscherpen of uitproberen van verschillende prompts. In de regel kun je rekening houden met ongeveer € 150 per AI-foto.
Teksten; jouw boodschap in woorden
Heb je een in-house tekstschrijver, iemand die heel goed is in teksten? Dat kan werken, maar onze ervaring is dat een externe copywriter vaak beter is. Deze houdt rekening met de complete structuur van de tekst, de juiste toonzetting, titels, kopregels, inzetjes, hooks, etc. Vaak schrijf je zelf teveel vanuit jezelf en ga je er vanuit dat iedereen van de hoed en de rand weet. Dat is niet zo! Een externe copywriter schrijft de teksten 100% voor de ontvanger en dat is een merkbaar verschil.
Wij hebben voldoende copywriters die we kunnen aanbevelen, dus vraag ons als dit gewenst is.
De investering voor een copywriter liggen ongeveer bij € 1.500 – € 2.500 voor een brochure van 12 pagina’s.
Graphics; belangrijke info visueel uitgelicht
Brochures zouden behoorlijk saai zijn als ze alleen maar in platte tekst opgemaakt waren. Sommige resultaten kunnen bijvoorbeeld beter worden weergegeven in infographics, diagrammen en tabellen. Hou dus bij het schrijven van de teksten rekening met het feit dat we sommige informatie visueel kunnen verrijken.
Voor het ontwerpen van een stijl voor de infographics moet je denken aan ongeveer € 600 – € 900.
Het is onmogelijk om hiervoor een totaalprijs af te geven. Dit is volledig afhankelijk van de samenstelling van de bovenstaande opties. Wil je 3 of 30 stockfoto’s, gaat een externe copywriter aan de slag, wil je eenvoudige tabellen of complexe infographics gemaakt hebben?
4 – Bedrijfsbrochure opmaken
Okay, we hebben alle spelers op het veld staan. Nu gaan we de wedstrijd voor je winnen! Ontwerpen is wat we het beste kunnen. We maken van elke pagina een pareltje, een belevenis voor de ontvanger.
Voor deze fase kunnen we slechts een ruwe kostenraming geven, afhankelijk van het opmaken van het aantal pagina’s, infographics, illustraties, tabellen, etc. Onze ervaring helpt hier om een scherpe prijs te geven op basis van ervaringsgetallen.
In de regel moet je voor de complete opmaak van 12 pagina’s aan een investering van € 1.400 – € 1.900 denken.
5 – Bedrijfsbrochure drukken
Het ontwerp is nu compleet af en goedgekeurd. We maken de hand-off voor de drukkerij. Dit is een high-res PDF met speciale instellingen voor de specifieke drukpersen die de drukkerij gebruikt. Het gaat hier voornamelijk om kleurprofielen zodat de kleuren uit het ontwerp goed omgezet worden in drukwerk.
Het papier waarop gedrukt wordt bepaalt hoe de huisstijlkleur er uiteindelijk uit komt te zien. Op glad papier werkt deze voller en harder. Op ongestreken offset papier wordt het wat zachter en doffer. Dit heeft daarmee te maken dat het papier qua structuur opener is en de kleur dus meer wegzakt in het papier.
Geen zorgen, wij hebben veel ervaring met papiersoorten dus kunnen je hierover zeer goed adviseren!
De drukkosten zijn afhankelijk van een aantal factoren. Deze beschrijvingen zul je ook in de drukwerk offerte zien staan:
- Omvang: Hoeveel pagina’s bevat de brochure? Als je verschillende papiersoorten voor de omslag en het binnenwerk gekozen hebt, dan wordt dit hier ook vermeld als “4 pagina’s omslag + 8 pagina’s binnenwerk”.
- Formaat: Hoe groot is je bedrijfsbrochure? DIN A4 is een veelgebruikt formaat, maar er zijn “gunstigere” formaten, zowel voor jouw budget als het milieu.
- Papier: De meeste klanten gebruiken MC Silk of MC Gesatineerd. Dit voelt lekker zacht aan, maar is ook enigszins “standaard”. Je kunt ook kiezen voor een ongestreken offset papiersoort. Deze papiersoort heeft meer structuur en voelt interessanter aan. De haptische ervaring bepaalt wat voor een indruk de ontvanger van je bedrijf heeft.
- Bedrukking: Tegenwoordig is dubbelzijdig fullcolour de standaard voor drukwerk. Je kunt altijd nog voor 1 of 2 kleuren drukwerk kiezen om een bepaald image uit te stralen, of gewoon om kosten te besparen.
- Afwerking: De meeste brochures worden geniet, maar ook gelijmd (eventueel met rug) of wire-O binding zijn opties. Soms wil je ook een vernis op de omslag om vingerafdrukken te voorkomen.
- Veredeling: Gebruik een metallic folie, stansvorm, preeg, etc. om je drukwerk sjieker te maken.
- Oplage: In de eerste 750-1.000 stuks zitten vaak alle opstartkosten van de drukkerij. De inkoop van het papier, het instellen van de drukpers, etc. Deze kosten zijn het hoogste. De volgende 500 stuks kosten zijn veel gunstiger, omdat het daar voornamelijk om papier en afwerking gaat. Overweeg dus om meteen méér te bestellen. Dit drukt de stuksprijs per item is beter voor je budget en het milieu.
- Levering: Via welk distributiekanaal worden de brochures verspreid? Ga je ze met de post of koerier versturen? Worden ze in een winkel verspreid? Optimaal is natuurlijk een hand-out, want dan heb je je doelgroep ook persoonlijk gezien en zeker ook een hand gegeven.
Toegegeven; ook wij gebruiken in de laatste jaren veel internet drukkerijen. In de regel zijn deze heel goed. Het nadeel is dat de papiersoorten en de veredeling vaak niet spannend genoeg zijn voor de merkidentiteiten van onze klanten.
De kosten voor het drukwerk liggen heel ver uit elkaar. 50 bedrijfsbrochures bij een internet drukkerij kunnen € 250 kosten. 500 stuks bij een offset drukkerij wel € 1.200.
Onze bewezen werkwijze sinds 1995
Wil je weten hoe wij werken en hoe wij jouw bedrijfsbrochure behandelen? Lees dan deze pagina over onze stoere werkwijze.6 – De kosten samengevat
Ik hoop dat je begrijpt dat het vrijwel onmogelijk is om concrete bedragen te noemen voor het maken van jouw bedrijfsbrochure. Dit is afhankelijk van enorm veel parameters, wensen en toepassingen. Maar zoals beloofd geven we je een globale kostenindicatie als je wilt dat wij jouw bedrijfsbrochure maken:
- Inhoudelijk concept definiëren: € 300
- Visueel concept ontwerpen: € 1.200
- Content produceren: ntb, afhankelijk van de omvang
- Bedrijfsbrochure opmaken (vanaf): € 1.400
- Drukken van de brochure: ntb, afhankelijk van de omvang
Conclusie
De kosten van een brochure zijn van veel kleine factoren afhankelijk. Zijn er bestaande brochures waar we gebruik van kunnen maken, of moet er een compleet nieuw design en layout ontwikkeld worden? Zijn er al afbeeldingen en tekstmateriaal beschikbaar? Een realistisch budget voor jouw bedrijfsbrochure kunnen we maken nadat we over de variabelen gesproken hebben.
Ben je klaar voor jouw bedrijfsbrochure? Vraag dan hier een vrijblijvende offerte aan voor jouw stoer project.