Moodboard: het concept van jouw merk

Creative Director

Wij geloven in onze kennis en kunde. Daarom vinden we dat de beginfase van elk project doordrenkt moet zijn met creativiteit. Het nieuw ontwikkelen of rebranden van je merk kan overweldigend zijn. Er komt veel bij kijken; je moet beslissen wie je bent, wat je Mission statement is, wat voor Core Message je naar je publiek wilt sturen – en dan moet je nog uitzoeken hoe je al deze dingen op een visuele manier kunt communiceren.

Inhoudsopgave van dit blog

Wat is een moodboard?

Een moodboard is een schets- en conceptfase die perfect werkt om het gevoel en het concept van jouw nieuwe merkidentiteit scherp te krijgen. We bespreken allerlei verschillende visuele concepten en ideeën en definiëren samen de juiste richting voor jouw Branding.

Een moodboard is daarom één van de beste manieren om al je ideeën te ordenen, je ontwerpelementen vast te leggen en je Merkverhaal (Brand Story) volledig te visualiseren. Wat mag je van je moodboard verwachten en elke elementen nemen wij daarin op als we jouw merk ontwikkelen?

Voor wie is een moodboard geschikt?

Een moodboard is een perfecte tool voor ondernemers, van solopreneurs tot startups en gerenommeerde bedrijven. Belangrijk is dat er een behoefte is aan het ontwikkelen van een nieuwe strategie, een verandering, een verbetering. Denk daarbij aan een rebranding voor een herpositionering, een fusie of overname, of een uitbreiding van het diensten- of producten palet.
Deze strategische fase helpt bij het helder krijgen van de doelstellingen en geeft een goede indruk van het te verwachten eindresultaat. Je kunt gewaagde stappen maken zonder dat dit negatieve consequenties heeft, concepten uitproberen en zaken uitproberen die je perspectief veranderen.

Moodboard Gijzen beeldtaal - Stoere Binken Design
GijzenDMA moodboard: Beeldtaal

Voordelen voor jouw merk

Hoewel een moodboard feitelijk een rijke schetsfase is, is het absoluut zinvol om deze te maken voor elke Branding of rebranding. Het helpt je je merk beter in beeld te krijgen en te visualiseren.
Dit zijn voor ons als designbureau de belangrijkste voordelen van een moodboard;

  1. Inspiratie: Als je nog bezig bent met het uitwerken van je merkidentiteit, kan een moodboard helpen om enkele zaken uit te werken, zoals je Visie statement, Brand Identity, merkuitingen, maar vooral de emoties die je met je merk wilt overbrengen.
  2. Bevestiging: Een succesvol moodboard is een bevestiging dat wij jouw merk goed begrepen en gepositioneerd hebben. Als je al zeker weet wie je bent, dan zal een moodboard je merkidentiteit bevestigen en ondersteunen. Het helpt je dan om concepten als je “Bedrijfscultuur” en “Merkwaarden” te vertalen naar tastbare ontwerpen.
  3. Begeleiding: Door aan het begin van het ontwerpproces een moodboard te maken, wordt de drempel om door te gaan naar de volgende stappen verlaagd, omdat er al veel werk is verzet! Een goed moodboard geeft vanaf het begin van het ontwerpproces de visuele richting voor het merk aan. Het dient als een gids om je te concentreren op je merkidentiteit bij het maken van een Logo, Maatwerk WordPress website, Print media of ander marketingmateriaal.
  4. Communicatie: Een moodboard zorgt ervoor dat je personeel, teamleden en andere betrokkenen je merkidentiteit en visie vanaf het begin snappen en deze optimaal naar buiten kunnen transporteren.

Wat is een moodboard niet!

Een moodboard bevat uitsluitend schetsen en nog géén uitgewerkte ontwerpen. Zie het als een traject om samen ideeën te visualiseren en niet om concrete ontwerpen goedgekeurd te krijgen. Dit doen we in losse deelprojecten, afhankelijk van de planning en je budget.
Tips voor het bepalen van je budget
Moodboard We4people merk ontwikkeling - Stoere Binken Design
We4people moodboard: Beeldtaal

Wat zit er in jouw moodboard?

Een moodboard moet het beeld van jouw toekomstige merkidentiteit zo goed en uitgebreid mogelijk visualiseren. Deze thema’s werken wij meestal uit in onze moodboards:

  1. Doelgroep: Eén van de belangrijkste onderdelen van het bouwen van een impactvol merk is het kennen van je publiek. Om een branding moodboard te ontwerpen dat een succesvol merk gaat opleveren, is het belangrijk dat we jouw specifieke doelgroep kennen.
  2. Kleuren: Welke kleuren definiëren jouw merk? Denk verder dan de kleur van je logo en kies kleuren die de juiste emoties uitstralen van je merk. Suggereert je merk helderheid en geluk? Moeten je kleuren warm of juist koel zakelijk zijn? In het moodboard vind je voorbeelden hoe dit eruit kan zien.
  3. Beeldtaal: Het beroemde gezegde “een foto zegt meer dan duizend woorden” is vooral waar in branding. Daarom zoeken we afbeeldingen en illustraties die je merkverhaal visueel vertellen. Gaan we voor jouw merk klassieke foto’s, vintage illustraties, moderne afbeeldingen of custom fotografie gebruiken?
  4. Typografie: Typografie is een krachtig onderdeel van elke merkidentiteit. Fonts visualiseren het DNA van je bedrijf in zijn puurste vorm. Een bewust gekozen huisstijl lettertype roept een emotionele reactie op.
  5. Visuele metaforen: Ga verder dan een letterlijke beeldtaal en gebruik figuratieve beelden die werken als visuele metaforen. Bijvoorbeeld een straaljager voor ‘snelheid’, een tijger die synoniem is met ‘felheid’, een slot dat ‘veiligheid’ communiceert of bruisend water om ‘verfrissend’ te visualiseren.
  6. Textuur: Digitale texturen of daadwerkelijke materialen inspireren en geven diepte aan je merk. Denk aan metaal, stof, papier met textuur, tegels, etc.
  7. Patronen & vormen: Organische vormen weerspiegelen rust en kalmte, terwijl herhalende grafische patronen visuele energie en beweging creëren. Soms maken we daarom van het Beeldmerk uit je Logo een patroon dat we kunnen gebruiken als wallpaper, wrap voor voertuigen of banner op een website.
  8. Woorden: Enkele woorden of inspirerende citaten in combinatie met ondersteunende afbeeldingen kunnen zeer effectief zijn in het beschrijven van jouw merk.

Enkele stoere voorbeelden

Wij maken bijna voor elk project een moodboard. Het is hierbij geen kwestie van klanten overtuigen om dit te doen, ze kiezen hier vrijwillig voor. De voordelen zijn namelijk legio en je hebt er verder in de merkontwikkeling veel aan omdat je bepaalde informatie vastgelegd hebt en daarop terug kunt grijpen.
Hieronder vind je enkele voorbeelden van moodboards die wij voor klanten gemaakt hebben. Daarbij ook het uiteindelijke resultaat zodat je kunt zien of en hoe de schetsen gerealiseerd worden.

Moodboard Resonant merk - Rene Verkaart
Resonant (België) moodboard: Patronen & vormen
Koreman Exclusive Carpets moodboard kleurenpalet
Koreman Exclusive Carpets moodboard: Kleuren
E-llis Supply Chain Solutions moodboard patronen en vormen
E-llis Supply Chain Solutions moodboard: Patronen & vormen
Sportho merk ontwikkeling voor Ruud Gransier
Sportho moodboard: Typografie

Laten we samen jouw moodboard creëren

Begin je een nieuw bedrijf of wil je een product op de markt brengen? Wil je je merk naar een hoger niveau tillen? Laten we dan eens vrijblijvend bespreken wat een stoer moodboard voor jouw bedrijf kan betekenen.

Contact opnemen