Optimaliseer je LinkedIn strategie met deze tips (2025 update)

Creative Director

Social media is hot, nu meer dan ooit! Het brengt je doelgroep vrijwillig in contact met je merkidentiteit en visualiseert je merkverhaal op een pakkende manier. In dit artikel focussen we op LinkedIn, de verschillende post-types die er zijn en wat het beste voor jouw doelstellingen functioneert. LinkedIn werkt namelijk onophoudelijk aan het algoritme. Hoe werkt dit algoritme precies en hoe maak je hiervan optimaal gebruik met de juiste strategie?

LinkedIn is het zakelijke social media platform van Microsoft. Zij hebben deze in 2016 voor een knallende $26,2 biljoen overgenomen. We leggen uit hoe je het algoritme op de juiste wijze inzet voor jouw LinkedIn strategie om je merk bekender te maken en je doelstellingen te bereiken.

Bron: Deze blogpost is onze samenvatting van het zeer uitgebreide onderzoek ‘Algorithm Insights 2024’, uitgevoerd door Richard van der Blom van Just Connecting. Het onderzoek is gebaseerd op 1 miljoen LinkedIn berichten om te herleiden hoe het algoritme functioneert. Deze bevindingen hebben wij gematcht en aangevuld met onze eigen ervaringen op het gebied van LinkedIn communicatie en daar deze blogpost van gemaakt.

Het is een heel uitgebreid artikel geworden met veel gedetailleerde informatie. Gebruik dus de onderstaande inhoudsopgave om meteen naar het onderwerp te navigeren dat jou interesseert.

Inhoudsopgave van dit blog

Single Image Post (tekst + afbeelding)

Het combineren van tekst en een afbeelding blijft een sterke strategie om de aandacht te trekken op LinkedIn. Zelfs nu het online landschap verandert, blijft deze methode een sleutelfactor voor de betrokkenheid van gebruikers.

  • 48% van de berichten op LinkedIn bestaat uit tekst met één afbeelding.
  • Deze berichten staan op de 3e plaats qua bereik, met een stijging van 1,26 keer ten opzichte van het gemiddelde.
  • Het is uiterst belangrijk dat je altijd en op elk commentaar reageert die lezers bij je Single Image Post plaatsen.

Dit is een recent voorbeeld van een Single Image Post die aardig wat impressies heeft gekregen. We kunnen hieruit herleiden dat lezers geïnteresseerd zijn in onze Typografie expertise en de custom fonts die wij voor klanten ontwikkelen.

Single Image Post - linkedin strategie typografie algoritme

Zo maak je de beste Single Image Post

Hoe maak je de optimale Single Image Post volgens de algoritme-standaarden van LinkedIn?

  • De meest effectieve tekstlengte varieert van 900 tot 1.200 tekens. Sinds 2018 blijkt de beste tekstlengte te variëren, afhankelijk van het type bericht.
  • Het overschrijden van de ideale lengte met 300 tekens leidt tot een reductie van 10% in je bereik. Beknoptheid is gunstig.
  • Berichten met korte zinnen, minder dan 12 woorden lang, presteren 20% beter.
  • De beeldkeuze is van cruciaal belang; kies voor echte, persoonlijk gemaakte foto’s en geen stockfoto’s.
  • Meer afbeeldingen vergroten het bereik, maar het is het beste om er niet meer dan 5 te gebruiken.
  • Berichten die te reclame-achtig zijn, kunnen tot wel 75% minder bezoekers ontvangen prestaties, dus vermijd product- of service afbeeldingen.
  • Een goede opbouw/opmaak kan een positieve invloed hebben op zowel het bereik als de betrokkenheid.
  • Single Image Posts zijn het meest geschikt voor het vertellen van verhalen en het delen van infographics.

Onze meest succesvolle LinkedIn Single Image Post

Dit is de meest succesvolle Single Image Post die wij ooit geplaatst hebben. De datum van de post is 30-12-2020. Met een knallende 13.170 views, 121 reacties en 1 share (van een ‘Senior Vice President in Marketing en Events’) is dit een mega STOER resultaat van een post waarop mensen graag wilden reageren. Dat vond het algoritme blijkbaar ook. 😎

Coca-Cola logo ontwikkeling in 100 jaar

Verbind je doelgroep vrijwillig met je merk

Social media is een vorm van ‘vrijwillige reclame’. Je doelgroep kiest er zelf voor om jouw boodschap te ontvangen én om te participeren in de communicatie, mits zij deze uitnodigend en interessant vinden. Dat je je doelgroep kent en de juiste snaar weet te raken is daarbij cruciaal. Neem vrijblijvend contact op als je ons wilt inschakelen voor jouw LinkedIn strategie.
René Verkaart
Creative Director

De kracht van visuals in LinkedIn posts

  • Het kiezen van relevante afbeeldingen kan het bereik met 15-20% vergroten. Met een relevante selfie zelfs tot 30%.
  • Gepersonaliseerde afbeeldingen, in plaats van generieke stockfoto’s, kan de betrokkenheid aanzienlijk vergroten met 45% en een sterkere autoriteit vestigen.
  • Door je logo, merkkleuren en campagnebeeld in afbeeldingen te gebruiken kun je een toename van 15% in brand awareness (merk bewustzijn) bereiken.
  • Elke extra afbeelding kan 5% meer bereik opleveren, maar alleen tot aan de 5e afbeelding. Daarna hebben méér visuals geen invloed op het bereik.
  • Foto’s met mensen kunnen leiden tot een toename van 20% in bereik, of tot 60% als jij zelf op de foto staat. Tevens zorg het voor een boost van 50% in de betrokkenheid.
  • Verticale foto’s zijn het meest effectief, aangezien 64% van de gebruikers gebruik maakt van mobiele apparaten. Ze hebben een 15% hogere click-though rate (klikfrequentie) dan vierkante afbeeldingen en 25% meer dan horizontale beelden.
  • Hoewel ze informatief zijn krijgen screenshots over het algemeen 15% minder clicks.

Wat is ‘click-through rate’ (CTR)?

De click-through rate (CTR), ook wel doorklikratio of klikfrequentie genoemd, brengt in beeld hoeveel mensen klikken op een zoekresultaat, advertentie of link in verhouding tot het aantal mensen dat deze gezien heeft. Het wordt gebruikt om de effectiviteit van zoekresultaten, advertenties, e-mails en calls-to-action (CTA’s) te meten en verbeteren.
Een vertoning vindt plaats wanneer iemand het zoekresultaat, advertentie, CTA of link ziet. Het monitoren van CTR is essentieel om de aantrekkelijkheid van jouw Google zoekresultaten voor je doelgroep te begrijpen en om meer bezoekers naar je website te trekken. 

Text-Only Posts

In de levendige wereld van multimedia werken berichten met alleen tekst op LinkedIn nog steeds heel goed. De gerichte eenvoud van puur tekst kan een hoge betrokkenheid genereren als deze vakkundig wordt uitgevoerd. Berichten met alleen tekst vormen 16% van alle inhoud op LinkedIn. Content creators waarderen dit vanwege hun gemak bij het maken.
Voor persoonlijke accounts zijn deze berichten het vierde meest impactvolle bericht type, met een bereik van 1,17 keer het gemiddelde.
Voor bedrijfspagina’s presteren ze echter weinig indrukwekkend, met slechts 0,46 maal het gemiddelde bereik.
Content creators die de voorkeur geven aan Text-Only Posts, zien dat deze beter performen dan de Carousel Posts (helaas heeft LinkedIn in 2023 de zichtbaarheid op je profieloverzichtspagina beperkt).

Zo maak je de beste Text-Only Post

Met deze informatie maak ook jij de optimale Text-Only Post. Gebruik de algoritme-standaarden van LinkedIn voor jouw doelstellingen:

  • De optimale tekstlengte ligt tussen 1.800 en 2.100 tekens.
  • Vermijd te korte inhoud. Berichten met doorgaans minder dan 1.000 tekens zien een daling van 25% in bereik.
  • Structureer je berichten in korte, leesbare paragrafen, met niet meer dan 4 regels per paragraaf. Dit versterkt de leesbaarheid en betrokkenheid met nog eens 15% bereik.
  • Gebruik een doordachte opmaak, inclusief het gebruik van wit ruimte. Dit kan de prestaties met 25% verbeteren.
  • Investeer moeite in het formuleren van overtuigende “hooks”, conclusies en calls-to-action.
  • Er is geen negatieve impact als je meerdere Text-Only Posts achter elkaar plaatst.
  • Text-Only Posts zijn ideaal voor de storytelling en om actiegericht informatie te delen.

Video Post

LinkedIn Video Posts zijn veel meer dan een vluchtige trend; ze zijn een aantrekkelijk medium voor het delen van inzichten en storytelling. Ondanks een lager bereik, als gevolg van platformspecifieke statistieken voor weergaven, presteren video’s beter dan andere post-types op het gebied van betrokkenheid.
Momenteel zijn video’s verantwoordelijk voor 8,2% van alle LinkedIn-posts. In 2019 waren ze zelfs de favoriet van het algoritme, maar waren daarna wat minder aanwezig. Sinds september 2023 krijgen ze weer meer bereik.
Voor persoonlijke profielen staan video’s op de 4e plaats wat betreft bereik, met 1,21 keer het gemiddelde. Voor bedrijfspagina’s staan ze op de 3e plaats met 1,44 keer het gemiddelde.

Zo maak je de beste Video Post

Hoe maak je de optimale Video Post en gebruik je de LinkedIn algoritme-standaarden van voor jouw strategie?

  • De ideale videoduur is 1,20 minuten (tussen 1 en 2 minuten).
  • Gebruik verticaal formaat en voeg een thumbnail afbeelding (miniatuur) toe.
  • Concentreer je op de eerste 8 seconden, want 30% zal weggaan als het hun niet aanspreekt.
  • Gebruik video-inhoud om processen, hulpmiddelen uit te leggen of gebeurtenissen te vertellen.
  • Upload “Native Video”, dus laad je video direct in LinkedIn. Probeer YouTube- of Vimeo-links te vermijden.
  • Maak een duidelijke en overtuigende call-to-action (CTA).

Document Post (aka Carousel Post)

Document Posts worden ook Carousel- of PDF-Posts genoemd. Doordat je een PDF maakt met meerdere pagina’s wordt deze als carrousel getoond waar je doorheen kunt klikken. Je kunt de lezer dus meenemen op reis en je verhaal in losse slides vertellen. Perfect dus voor een gerichte storytelling strategie.
Ze zijn een stoer hulpmiddel waarmee content creators zich kunnen onderscheiden in de oneindige oceaan van LinkedIn berichten. Dit post-type is optimaal geschikt voor casestudy’s, gedetailleerde klantsuccesverhalen, whitepapers of branchetrends. Document Posts zijn informatief en kunnen je expertise in de schijnwerpers zetten.

  • Carousel Posts hebben een enorme groei doorgemaakt, van 4,2% in november 2022 naar 8,1% in december 2023.
  • Er was een duidelijke teruggang van 45% in het bereik van Carousel Posts vanaf juni 2023, wat een verschuiving in de content strategie aangeeft.
  • Ze behouden een groter bereik, momenteel 1,6 keer groter dan Single Image Posts berichten. Maar wel lager dan hun piek van 2,2 keer in november 2022.

Let op: Toen het Document Post type op grotere schaal werd toegepast, waarbij prioriteit werd gegeven aan het formaat over de kwaliteit van de inhoud, nam de effectiviteit af. Vóór 2023 konden gebruikers documenten rechtstreeks op hun profiel plaatsen, maar nu worden deze niet langer weergegeven op de profieloverzichtspagina (de “wall”). In plaats daarvan worden ze opgeslagen in een apart gedeelte genaamd “Featured” op je profiel.

Onze meest succesvolle LinkedIn Document Post

Dit is de meest succesvolle Document Post die wij ooit geplaatst hebben. De post ging over de overname van Van Veghel door onze klant Morpak Industrial Packaging. De post had (maar) 8 slides, kreeg 761 views, 10 reacties, 4 commentaren en 3 shares. Dat totaalplaatje draagt bij aan het succes van een LinkedIn post.

Morpak Document Post

Zo maak je de beste Document Post

Zo maak je de optimale Document Post en gebruik je de LinkedIn algoritme-standaarden van voor jouw strategie:

  • Het aantal slides werkt zich uit op het bereik van je inhoud. Streef daarom naar ongeveer 12 slides. Minder dan 5 slides kan resulteren in een afname van 35% in bereik. Tussen de 5 en 10 slides kunnen leiden tot een daling van 15%.
  • Vanaf 20 tot 50 slides kan de betrokkenheid met 25% afnemen. Een bereik van 50 tot 200 slides kan leiden tot een aanzienlijke afname van 45%.
  • Gebruik 25-50 woorden per slide.
  • Slides met één zin of minder zouden een daling van 30% betrokkenheid kunnen opleveren.
  • Bij slides met alleen tekst kan het aantal bezoekers met 15-25% afnemen.
  • Zorg ervoor dat de begeleidende tekst van het bericht minder dan 500 tekens bevat. Elke extra 500 tekens kan resulteren in een verlies van 10% in bereik.
  • Het ontwerp moet jouw merkidentiteit weerspiegelen. Gebruik maximaal drie kleuren.
  • Verticale lay-outs hebben de grootste impact, met vierkant formaten zien 20% minder bereik en horizontale formaten tot 35% minder.
  • Denk opnieuw na over het gebruik van handgeschreven lettertypen, wat kan leiden tot een 25% prestatievermindering.
  • Gebruik instructiecarrousels voor persoonlijke verhalen.
  • Combineer met andere inhoudstypen voor een succesvolle mix.
  • Inhoud die niet is geoptimaliseerd voor mobiele weergave kan lijden onder een ernstige daling van 75% in bereik.
  • Post de Document Post in de ochtend voor optimaal resultaat.

Kanttekening van het onderzoek

Het onderzoek is internationaal uitgevoerd. De resultaten kunnen dus per land verschillen. Wat in Engeland geldt hoeft niet persé ook in Nederland te gelden. Ieder bedrijf, doelgroep en LinkedIn strategie is anders. Als je op je persoonlijke profiel post, dan heb je een ander bereik dan wanneer je via je bedrijfspagina communiceert.
Hou daar rekening mee in je social media strategie en controleer minstens 1x per maand je statistieken om te zien wat werkt en wat niet. Je leert hiermee je doelgroep beter kennen en je kunt je marketing communicatie aanscherpen op basis van realistische cijfers.

Persoonlijke tips & ervaringen

In al de jaren dat wij ons LinkedIn image uitgebouwd hebben zijn een paar dingen opgevallen die goed werkten, waar we positieve reacties op ontvingen, of die gewoon het verhaal helderder over de bühne kreeg. Puur door goed gebruik te maken van het algoritme.
Dit zijn onze persoonlijke tips en ervaringen waarmee jij hopelijk jouw LinkedIn strategie kunt verbeteren:

  • Stijl: Schrijf al je posts in dezelfde tone-of-voice. Als ze niets anders zien dan je tekst, dan moeten ze aanvoelen dat het van jou is.
  • Opbouw: Gebruik een heldere opbouw waarbij witregels bepaalde zinnen uitlichten. Dit breekt de tekst op in korte snippets die de lezer snel kan opnemen.
  • Hook: Een hook is de eerste zin van je post die de lezer overtuigt om te gaan lezen. Volg de hook op met een re-hook, deze moet de hook kracht bij zet. Dit mag humoristisch of een tegenstelling zijn.
  • Formattering: Gebruik bij voorkeur geen vette tekst en woorden in hoofdletters. Gebruik emoji alleen aan het einde van de zin. Een derde van de wereldbevolking heeft problemen met zien en lezen. Als ze spraaksystemen die de tekst voorleest, dan zijn die formatteringen vaak een probleem en komt de tekst van je post niet goed over.
  • Beeldgebruik: 4-5 ratio afbeeldingen werken goed. 3-4 ook maar ietsje minder. Helemaal perfect is als je een afbeelding van jezelf gebruikt.
  • Reageren: Reageer zoveel mogelijk op berichten van je relaties en mensen die je volgt. Geef mensen iets waar ze wat aan hebben, leer ze wat, informeer ze over je expertise. Niet alleen reageren, maar meerwaarde bieden.
    Reageer daarnaast ook op minstens 3 reacties van anderen in dezelfde post.
  • Delen: Deel een interessant bericht van een content creator. Gebruik de taal van de creator en voeg er je eigen bevindingen aan toe (heel kort). Bedank de creator vanuit de post die jij geplaatst hebt op jouw wall.
  • Persoonlijk contact: Wil je contact opnemen met de content creator? Wil je die persoon een direct message (DM) sturen? Maak je dan eerst bekend door minimaal 10 keer op zijn posts te reageren. Al het andere voelt aan als ‘koude acquisitie’ en zal hoogstwaarschijnlijk genegeerd worden.

Meten is weten! Documenteer je statistieken

Wij documenteren al jaren de statistieken van al onze LinkedIn posts in onze second brain, zowel persoonlijk als zakelijk. Dit is extreem belangrijk om een goed gevoel te krijgen welke posts aanslaan en welke niet. Dit verhoogt de kans op succesvolle communicatie met jouw stoere LinkedIn strategie.

LinkedIn algoritme statistieken

Let op: Na verloop van tijd verwijdert LinkedIn een deel van de statistieken van je posts, dus zorg dat je deze vroegtijdig zelf in een Excel tabel bewaart.

Wil jij je LinkedIn strategie ook verbeteren?

Wil jij al bedrijf, ondernemer of werknemer succesvoller zijn op LinkedIn? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Verbeter mijn LinkedIn strategie