Storytelling: vertel je merkverhaal
Kun jij in drie zinnen vertellen waarom jij als bedrijf doet wat je doet? Kun je dit zo duidelijk vertellen dat iedereen het direct ook begrijpt? Door het vertellen van een goed merkverhaal verbind je klanten op een vriendelijke en aangename manier met je bedrijf, product en medewerkers. Je creëert een waardevolle verbinding met jouw verhaal en houdt je bedrijf relevant. Hieronder leggen we uit hoe jij een goede storytelling kunt ontwikkelen.
Inhoudsopgave van dit blog
- Wat is storytelling?
- Wat is een merkverhaal?
- 3 ingrediënten van een stoer merkverhaal
- Kenmerken van een goed merkverhaal
- 3 niveau’s van storytelling
- Visuele storytelling
- Customer Journey vs Storytelling
- Jouw story begint met WHY
- Panic houdt je scherp: Mischa Rozema over storytelling
- Hoe kun jij storytelling inzetten voor je merk?
- Verbeter jouw storytelling: stel jezelf deze vragen
- Klankbord voor jouw merkverhaal
Wat is storytelling?
Storytelling is de expertise van het vertellen van een emotioneel en geloofwaardig merkverhaal. Het doel is om verbinding te maken, saamhorigheid te creëren én relevant te blijven bij je doelgroep.
Storytelling wordt in de Branding, merkontwikkeling en marketing steeds belangrijker. Het vertaalt merkbeleving naar content en wordt daarom ook wel eens ‘contentmarketing’, ‘branded content’ of ‘brand journalisme’ genoemd.
Wat is een merkverhaal?
Een merkverhaal beschrijft het DNA, de ziel van je bedrijf. Het is een strategisch verhaal dat beschrijft waar je voor staat, wie je bent en waarom je doet wat je doet. Het begint bij het moment dat je je bedrijf oprichtte, vertelt de geschiedenis, de ontwikkeling en geeft inzicht in je ambitie, waarden en je WHY (waarom). Mensen hebben behoefte aan verbinding. Daarom is het belangrijk dat het merkverhaal menselijk en authentiek wordt verteld. Dit doe je door middel van storytelling.
3 ingrediënten van een stoer merkverhaal
Als we het eenvoudig houden dan zijn er drie belangrijke ingrediënten die elk goed merkverhaal moet hebben:
- Acties: brengen vaart in je verhaal. Vertel hoe je iets gedaan hebt en wat het resultaat was. Het maakt je verhaal begrijpelijker.
- Zintuigen: geven smaak aan je verhaal. Geef een scherpe beschrijving van de actie die je ondernomen hebt. Beschrijf hoe iets eruit ziet, hoe het voelt of hoe het smaakt.
- Emoties: maken het invoelbaar en urgent. Vertel over je frustraties, opluchingen en oplossingen. Deze onderstrepen het belang van je verhaal.
Storytelling creëert verbinding door een authentiek merkverhaal
Storytelling is de expertise van het vertellen van een emotioneel en geloofwaardig merkverhaal. Het kan een bepaald onderwerp of interessegebied van je merkverhaal uitlichten en versterken. Het doel is om verbinding te maken, saamhorigheid te creëren én relevant te blijven bij je doelgroep.Creative Director
Kenmerken van een goed merkverhaal
Storytelling moet pakkend en verleidend zijn en je doelgroep mee op reis nemen. De prospects moeten zich vrijwillig laten verleiden en verbonden voelen met jouw merkverhaal. Zo’n verhaal ontwikkel je niet in één middag, het is een proces.
Hier zijn een aantal kenmerken die, gezien vanuit onze expertise en ervaring, een goed merkverhaal moet bevatten om succesvol te kunnen zijn voor je bedrijf:
- Het is uniek
- Het is authentiek
- Het is persoonlijk
- Het inspireert en roept een (gewenste) emotie op
- Het fungeert als rode draad en verbindt gebeurtenissen met elkaar
- Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde
3 niveau’s van storytelling
Een goed verhaal heeft structuur nodig, een verhaallijn die iedereen kan begrijpen. Wij vinden dat deze 3 niveau’s nodig zijn voor goede storytelling:
1 – Hoofdpersoon
Dit is de hoofdrolspeler in je verhaal, want verhalen gaan meestal over mensen. Over hun drijfveren, doelen, emoties en problemen. In een film is dit vaak de held, maar in jouw situatie kan het een product, dienst of zelfs een CEO zijn. Door een hoofdpersoon gaat je doelgroep meeleven.
2 – Incident
De hoofdpersoon krijgt een doel, een opgave of een probleem dat hij moet oplossen. De gebeurtenis is onverwacht, spannend en uniek. Het is iets dat je doelgroep vrijwillig wil ontdekken.
Deze ‘narrative arc’ (spanningsboog) moet een piek hebben, iets dat op het spel staat. Dat maakt je doelgroep hongerig naar een oplossing, die jouw bedrijf te bieden heeft.
3 – Conflict
Je doelgroep is betrokken bij het merkverhaal en slaat zich er op zijn eigen wijze doorheen en vindt de oplossing die jij ze aanbiedt. Dit geeft een bevredigend verhaal en bouwt vertrouwen. Aan het einde van de storytelling komen je bezoekers uit bij een call to action, iets wat jij ze wilt laten doen.
Visuele storytelling
Storytelling is steeds belangrijker geworden in digitale tijden. Bij Stoere Binken Design besteden we veel aandacht aan het merkverhaal, met als zwaartepunt ‘visuele storytelling’. Wij zien dit als het componeren en regisseren van de visuele informatie van je branding tot een stoer merkverhaal. Door goede visuele storytelling zie, ervaar én voel je het verhaal nog sterker.
Dit zijn twee Stoere Binken Design project cases met visuele storytelling in optima forma (vinden wij zelf). Hier hebben we een branding concept én beeldtaal ontwikkeld die een immersive verhaal vertelt en de doelgroep mee op reis neemt om het bedrijf of product te ontdekken.
Customer Journey vs Storytelling
Storytelling en Customer Journey zijn beide belangrijke concepten in de marketing en klantrelatiebeheer (CRM).
Storytelling is het proces van het vertellen van een verhaal, waarbij bedrijven gebruik maken van verhalen om een emotionele band te creëren met hun klanten en zo hun producten of diensten beter te verkopen.
De Customer Journey is de reis die een klant maakt vanaf het moment dat hij of zij voor het eerst van een merk of product hoort, tot aan de aankoop en na-service.
Door de combinatie van Storytelling en Customer Journey scheppen wij met onze maatwerk WordPress website een band met jouw klanten en versterken zowel de User Experience (UX) als de merkloyaliteit.
De klantreis moet een doel hebben
Het doel van de klantreis is conversie. Een conversie is een actie die door de bezoeker wordt ondernomen om een zakelijk doel te bereiken. Wij ontwikkelen die voor elk bedrijf en doelgroep op maat, want de klantreis is uniek.Een perfect voorbeeld van visuele storytelling zijn infographics en bedrijfsfilms. Een groot voordeel van visuele storytelling is dat de doelgroep complexe informatie beter begrijpt en deze daardoor ook beter onthoudt. Zo ontstaat er een persoonlijke band. Het maakt het verhaal duidelijke en overtuigt klanten om de gewenste actie te ondernemen.
De promotiefilm die we voor MEIJS Motorman maakten is een goed voorbeeld van visuele storytelling. Van de spannende shots tot de cruising scènes en de easter egg aan het einde van de film. Alles transporteert het Motorman-gevoel, alsof je zelf op je eigen elektrische brommer op een milieuvriendelijke wijze geniet van de natuur.
Jouw story begint met WHY
Een geweldig startpunt voor het ontwikkelen van jouw storytelling is het WHY-model van Simon Sinek, ook ‘The Golden Circle’ genoemd.
Simon begint met een fundamentele vraag:
“Waarom zijn sommige mensen en organisaties innovatiever, invloedrijker en winstgevender dan andere? Waarom dwingen sommigen meer loyaliteit af van zowel klanten als werknemers? Waarom zijn er, zelfs onder de succesvolle, zo weinig mogelijkheden om hun succes keer op keer te herhalen?”
Mensen als Martin Luther King Jr., Steve Jobs en de Wright Brothers hadden weinig gemeen, maar ze begonnen allemaal met het WHY. Ze realiseerden zich dat mensen een product, dienst, beweging of idee pas echt zullen kopen als ze het WHY erachter begrijpen.
Panic houdt je scherp
Wij hebben Mischa Rozema, oprichter van de innovatieve filmstudio The Panics (voormalig PostPanic) uit Amsterdam gevraagd wat hij verstaat onder storytelling. Als prijswinnende Film Director is hij constant bezig met het vertellen van verhalen, het inspireren van mensen en het richtinggeven aan de ontwikkeling van merken en bedrijven.
Mischa Rozema over storytelling
Van oorsprong ben ik designer. Industrial, graphic en motion design. Ik denk dat designers per definitie in beelden denken en communiceren. Toen ik later ging animeren en uiteindelijk films ging regisseren, was dat voor mij dus niet anders communiceren dan dat ik dat gewend was. Dus niet alleen een verhaal overbrengen, maar hoe kan ik dat verhaal het best (audio)visueel laten aankomen bij de kijker. Dat is het verschil tussen een simpele registratie of een gelaagde visuele vertelling waar compositie, licht, timing, ritme etc het narratief versterken. Precies zoals een designer dat zou doen. Ik voel mij dus ook zeer verwant met regisseurs die dat tot in de puntjes beheersen. Zo heb ik een bijna ongezonde fascinatie voor iemand als Stanley Kubrick.Oprichter en Film Director van The Panics
Sundays The Movie
Mischa heeft de ambitieuze proof-of-concept shortfilm SUNDAYS geschreven én geregisseerd. Een pareltje van ultime storytelling die je gezien moet hebben;
Het einde van de wereld lijkt voor Ben, de hoofdpersoon, een nachtmerrie. Een herinnering aan een vorig leven dat niet van hem is. Als Ben zich Isabelle begint te herinneren, de enige liefde die hij ooit heeft gekend, beseft hij dat ze in zijn leven ontbreekt. Een existentiële afdaling in verwarring en de wanhopige behoefte om de waarheid te ontdekken, begint. Deze realiteit toont een verbluffende, verrassende en donkere wereld. Een wereld die duidelijk niet van hem is.
Hoe kun jij storytelling inzetten voor je merk?
Mensen hebben de behoeften aan betekenis en willen deel nemen aan iets dat groter is dan zijzelf. Dit is de kern van storytelling, het is essentieel voor het menselijke leven. Herkenning = verbinding = vertrouwen
Op deze manieren kun jij je storytelling meteen inzetten voor je merk:
- Maatwerk WordPress website: de Customer Journey (klantreis) die bezoekers doorlopen op je website wordt aangestuurd door goede storytelling.
- Contentcreatie: pas het toe in elke vorm van contentcreatie. Van je branding tot je maatwerk website, verpakkingen, voertuigen, social media posts en meer.
- Infographics: feiten en cijfers informeren en door storytelling laat je je doelgroep ervaren wat ze betekenen.
- Community Building: verbind en verenig je doelgroep zodat ze ook onderling met elkaar in contact staan.
- Productinformatie: het verhaal achter het bedrijf, merk of product vertelt meer dan je feitelijke productgegevens ook kunnen doen.
Verbeter jouw storytelling; stel jezelf deze vragen
Neem een dag de tijd om je eigen merkverhaal eens goed onder de loep te nemen en met je team te analyseren. Verplaats jezelf in de schoenen van je doelgroep en stel jezelf de volgende vragen:
- Wat zijn de mission statement en visie van mijn bedrijf? – Ieder bedrijf wil een probleem voor zijn klanten oplossen. Deze drijfveer zorgde ervoor dat jij je bedrijf begonnen bent.
- Is onze huidige storytelling duidelijk? – Kijk naar je eigen merkverhaal alsof dit helemaal nieuw voor je is. Verplaats je in de ontwetendheid van de ontvanger.
- Hebben we ons doel nog voor ogen? – Als je een doel hebt kun je een pad uitstippelen hoe je daar moet komen.
- Zitten we nog op het juiste spoor? – Als je zelf niet op het juiste spoor zit kun je ook je ontvanger niet op reis meenemen.
- Welke informatie is interessant voor de ontvanger? – Als je weet wat de ontvanger van je moet én wil weten, dan weet je ook hoe je je verhaal het beste kunt vertellen.
- Durven wij risico’s te nemen? –Goede storytelling is vooral menselijk. Niemand is perfect. Durf dus je menselijke kant te laten zien. Voor welke dilemma’s heb jij gestaan? Welke moeilijke keuzes moest je maken? Welke risico’s heb je genomen en overwonnen?
Kun jij deze vragen beantwoorden? Met alle respect, maar zelf ben je altijd bevooroordeeld. Het is jouw bedrijf, jij kent alle ins-and-outs en vertelt het verhaal daarom als ervaringsdeskundige door een gekleurde bril. Je gaat er onbewust vanuit dat de ontvanger voorkennis van je bedrijf heeft en op de hoogte is van wat je allemaal doet. Je gaat er daarmee vanuit dat deze niet als beginner in jullie merkverhaal stapt. Maar dat is niet zo!
Klankbord voor jouw merkverhaal
Iemand die jouw bedrijf nog niet kent, kijkt met een frisse blik. Wij zien vaak dat de ontvanger het merkverhaal niet voldoende of correct begrijpt en zich daardoor niet laat meevoeren op de ontdekkingsreis.
Wij kunnen fungeren als een extern klankbord voor jouw merkverhaal, een professionele frisse blik van buitenaf. Wij geven tips en adviezen vanuit ons vakgebied en ervaring sinds 1995. We kunnen jullie begeleiden bij het ontwikkelen van een pakkend merkverhaal. Dat geeft jullie nieuwe inzichten en handvatten om je storytelling naar een hoger niveau te tillen.
Hulp nodig bij jouw storytelling?
Huur ons in om jouw storytelling te verbeteren. Wij kunnen op locatie met jou en je team jullie storytelling onder de loep nemen én verbeteren. Het resultaat is een stoere storytelling die je doelgroep werkelijk overtuigt en jouw doelstellingen realiseert.
Verbeter mijn storytelling