10 tips voor een goede huisstijl (2025 update)
Wanneer is een logo een ‘goed logo’ en een huisstijl een ‘goede huisstijl’? De visualisatie van het DNA van je bedrijf is belangrijk voor het succes ervan. Maar hoe maak je een huisstijl? Designbureau Stoere Binken Design ontwerpt al sinds 1995 huisstijlen en professionele websites. Onze ervaring en expertise delen we graag zodat jij je eigen huisstijl ontwerpen hieraan kunt meten.
In dit blog gaat het niet over mooi of lelijk. Een mooie huisstijl is niet per definitie goed, of omgekeerd. Mooi is een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten. Wij oordelen daarom ook niet over het visuele design van de huisstijl, maar beargumenteren de inhoudelijke waarden.
Voor ons is het belangrijk dat een huisstijl effectief is en het jouw bedrijf of merk succesvol maakt. Het moet de doelgroep aanspreken, overtuigen en tot actie bewegen. Daarnaast moet de huisstijl duurzaam zijn en een blijvend positief merkimago opbouwen zodat jij als bedrijf je marketing en communicatie kunt uitbouwen.
Inhoudsopgave van dit blog
- Logo: de superheld van je huisstijl
- Typografie: jouw unieke brandfont
- Kleur: de emotie van jouw merk
- Vormentaal
- Visuals
- Tone of voice
- Storytelling: vertel je merkverhaal
- Brand Voice
- Design System: de bron van jouw merk
- Huisstijl Management: bescherm je merkimago
Wat is een huisstijl?
Als definitie van een huisstijl zegt het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal (1992) het volgende:
“De aard en het geheel van de visuele presentatie van een onderneming, zoals naamcode, bedrijfssymbool, opmaak, lettersoort en eventueel kleur van het verspreide drukwerk en van opschriften enz.”
De Engelse term voor huisstijl is ‘Corporate Identity‘, maar we spreken van het ‘Corporate Design‘ als het gaat over de visuele uitstraling van een bedrijf.
De volledige presentatie van een bedrijf in de breedste zin van het woord is beter te vatten onder de noemer ‘Brand Identity (merkidentiteit)‘. De merkidentiteit manifesteert zich in alle lagen van een bedrijf, van de receptioniste die de telefoon opneemt, tot de print media uitingen, de website, landelijke televisie reclames, etc.
Het belang van een goede huisstijl
Jouw huisstijl ontwerpen zorgen ervoor dat alle merkuitingen van jouw bedrijf consistent zijn en een positieve associatie oproepen bij je doelgroep. Vele studies bewijzen dat een huisstijl je helpt bij het opbouwen van een positieve naamsbekendheid en succes van je bedrijf. Maar wat is precies het belang voor jou?
- Imago: Een huisstijl zet de juiste toon en bepaalt voor een groot deel het imago van je bedrijf.
- Consistentie: Een verzorgde huisstijl presenteert een eenduidig beeld van je bedrijf naar je klanten, maar ook medewerkers en externe samenwerkingspartners.
- Aantrekkingskracht: Een mooie huisstijl spreekt vele doelgroepen aan en verhoogt je naamsbekendheid.
- Onderscheidend vermogen: Een unieke huisstijl onderscheidt jou van je concurrenten en helpt je succesvoller te worden.
- Kostenmanagement: Een goed georganiseerde huisstijl helpt bij de kostenbeheersing doordat regels en hulpmiddelen vastgelegd zijn. Het wiel hoeft niet telkens opnieuw uitgevonden te worden.
- Merk identiteitsstructuur: Organisaties en merken die bestaan uit meerdere sub organisaties, divisies, segmenten of submerken hebben baat bij een goed gekozen merk identiteitsstructuur.
10 Basiselementen van een goede huisstijl
Een goede huisstijl ontwerpen bestaat uit een mix van, of alle, grafische merkelementen en services. In dit blog bespreken we wat belangrijk is voor het succes van jouw bedrijf:
1 – Logo: de superheld van je huisstijl
Deze vragen horen wij vaak van mensen: Waarom is een logo nodig? Waaruit bestaat een logo? Waar moet een logo aan voldoen? En wat is dan precies een goed logo?
Designbureau Stoere Binken Design ontwerpt al sinds 1995 logo’s voor bedrijven, merken, verpakkingen, etc. Voor ons is een logo veel meer dan een grafisch ontwerp dat een bedrijf of merk vertegenwoordigd. Een logo is de bron van het Corporate Design; wij noemen deze de superheld van je huisstijl.
3 componenten van een logo
Een logo bestaat uit een drietal componenten. Deze componenten zijn de visuele bouwstenen van een logo. Ze hoeven niet altijd in deze samenstelling in een logo te zitten. Er zijn logo’s zonder beeldmerk, maar wel met een tagline. Meerdere combinaties zijn mogelijk, maar deze 3 componenten vormen de basis van elk logo:
- Woordmerk: De bedrijfsnaam geeft helder aan hoe het bedrijf heet. Een logo met alleen een woordmerk heet een ’typografisch logo’.
- Beeldmerk: Het icoon of afbeelding verlenen betekenis, symboliek en karakter aan het logo.
- Tagline: De corporate slogan beschrijft eenduidig wat het bedrijf doet en waar het voor staat.
Is een logo nog nodig, of kan ik ook zonder?
Ieder bedrijf of merk heeft een logo. Soms prominent, soms onopvallend. Een logo is meestal de (merk)naam op de huisstijl uiting. Dit kan ook typografisch zijn. Je herkent dit niet altijd direct, omdat het een lettertype lijkt te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Oatly!Feitelijk creëer je al een logo wanneer je je bedrijfsnaam schrijft in een lettertype en kleur naar keuze. Je maakt een bewuste keuze voor dat specifieke lettertype en die kleur, omdat je deze mooi vindt of goed bij je bedrijf vindt passen.
Wees eerlijk: als je voor jezelf een briefhoofd, een visitekaart én een flyer maakt, kies je dan 3 verschillende lettertypes en kleuren? Nee. Je kiest bewust voor een consistente visuele presentatie van je bedrijfsnaam en dat noem je… een logo.
Lees hier hoe jij een goed logo kunt maken: Wat is precies een goed logo en hoe maak je als bedrijf een succesvol logo?
2 – Typografie: jouw unieke brandfont
Typografie is een essentieel onderdeel van elke goede Brand Identity, een krachtig statement. En toch staan de meeste bedrijven nog te weinig stil bij de ware kracht van typografie. In een commerciële wereld die geobsedeerd is door “global branding”, zijn custom typografie ontwerpen een uiterst efficiënt middel om een unieke merkidentiteit te creëren.
Jouw custom font. Op maat gemaakt voor jouw merkidentiteit. Jouw wensen en toepassingen. Exclusief en onderscheidend.
Custom fonts zijn de toekomst voor MKB bedrijven
Custom lettertypen zijn een krachtig onderdeel van een merkidentiteit, het visualiseert het DNA van je bedrijf in zijn puurste vorm. Custom lettertypes zijn handgemaakte fonts, specifiek voor jouw bedrijf. Stoere Binken Design maakt custom lettertypes nu ook voor het MKB betaalbaar.3 vormen van typografie
Wij bieden 3 vormen van typografie die bedrijven in kunnen zetten voor hun merkidentiteit:
- Custom Typografie – jouw unieke brandfont
Een andere krachtig merk instrument voor een unieke branding is een custom font. Een handgemaakte lettertype familie is speciaal ontwikkeld voor jouw bedrijf en heeft een extreem hoog onderscheidend vermogen. Het voordeel van een custom font is dat niemand in jouw markt hetzelfde font heeft en jij de enige bent die zich daarmee kan positioneren. - Retail Typografie – een goed gekozen huisstijl lettertype
Een bewust gekozen huisstijl lettertype roept een emotionele reactie op; vertrouwenwekkend, serieus, frivool, vriendelijk, uitnodigend, klassiek. Het kiezen van het juiste lettertype is gebaseerd op typografische kennis, jarenlange design ervaring en een goed gevoel voor de markt. - Font Modificatie – een bestaand font van ons aanpassen aan jou
Een andere interessante optie is het modificeren van een reeds bestaand retail font. Stel dat je onze Insider Pro mooi vindt, maar speciale wensen hebt om deze nog meer in je branding te integreren. Dat kan! Alle fonts die wij ontworpen hebben kunnen we 100% aan jouw wensen aanpassen, zoals we voor Maastricht Sport gedaan hebben. We kunnen letters, tekens en functionaliteiten modificeren, symbolen en talen toevoegen, zelfs jouw logo! Hiermee maken we jouw merkidentiteit nog unieker.
Lees hier het complete verhaal over jouw custom brandfont: Van de 3 stappen naar succes tot de 6 voordelen van jouw custom lettertype.
3 – Kleur: de emotie van jouw merk
Kleur is heel persoonlijk en heeft raakvlakken met vele psychologische aspecten. Wat is Vodafone zonder de rode of ABN AMRO zonder de groene huisstijlkleur?
De psychologische betekenis van kleuren is voor een deel zelfs universeel. Bijvoorbeeld:
- Rood is een echte signaalkleur en wordt overal geassocieerd met liefde, kracht en passie, maar ook met agressie en gevaar.
- Blauw staat voor rust, vertrouwen en waardigheid, maar ook voor status en macht.
- Zwart staat voor elegantie en stijl maar wordt ook vaak geassocieerd met de dood.
Voor een huisstijl is het kleurenpalet heel belangrijk. De keuze voor de juiste kleuren vereist vakkennis en is een specialisme. Er zijn verschillende kleursystemen die voor een huisstijl ingezet worden. De uitdaging zit ‘m in het onderling afstemmen van deze kleursystemen om een zo consistent mogelijke uitstraling in alle merkuitingen te creëren.
5 kleursystemen
Deze 5 kleursystemen gebruiken wij als grafisch ontwerpbureau voor onze stoere klanten. Ze zijn gangbaar voor goede huisstijl ontwerpen:
- PMS: Dit staat voor Pantone Matching System. Het Pantone kleurensysteem is een uitgebreide verzameling van wereldwijd vastgestelde kleuren. De kleur wordt gemaakt door 15 basis pigmenten (inclusief zwart en wit). Het systeem bevat ongeveer 1.100 kleuren met een uniek nummer dat regelmatig uitgebreid wordt met nieuwe Pantone kleuren.
- CMYK: Het CMYK kleurensysteem zijn ‘process kleuren’, specifiek geschikt voor drukwerk. De afkorting staat voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key (black). Dit zijn de 4 basiskleuren die nodig zijn om alle (zichtbare) kleuren op papier te reproduceren.
- RGB: Op beeldschermen wordt uitsluitend gewerkt met de drie primaire kleuren Rood, Groen en Blauw. Bijv: (R) 242, (G) 30, (B) 140 is magenta.
- Hex (hexadecimaal): Hex zijn 256 webkleuren die je browser kan laten zien bij het weergeven van websites. Hex kleuren zijn een andere formattering van het RGB kleursysteem. De 6 cijfers en letters beschrijven de RGB kleur. Hex 00ACFF blauw staat voor R 0, G 172, B 255. Je kunt een RGB-code omzetten in een hex-code.
- RAL: RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen. Een hele droge Duitse term voor een coderingssysteem voor verf-, coating- en plakplastic kleuren. Dit kleursysteem gebruiken wij zelden, maar wordt in de industrie sector nog steeds gebruikt.
Kleursystemen op elkaar afstemmen
Je voelt al aan hoe moeilijk het is om deze kleurensystemen op elkaar af te stemmen.
RGB zijn lichtkleuren. Het licht van beeldschermen en televisies is niet genormd en kan dus op elk apparaat anders zijn. Dit bepaalt de kleurtemperatuur.
CMYK en PMS worden gedrukt op papier. Het gekozen papier zorgt voor kleurverschil tussen deze beide kleursystemen. Gebruik je een gladde (gestreken) of matte (ongestreken) papiersoort, dan heeft dezelfde kleur een zichtbaar andere uitstraling.
In het afstemmen van deze kleursystemen steekt veel tijd en ervaring. Wij weten hoe de kleuren op de verschillende dragers reageren. We anticiperen hierop door de kleuren op voorhand bij te stellen zodat ze een consistent geheel vormen als ze toegepast worden.
Lees hier alles wat je moet weten over kleur: Wat doet cultuur met kleur en welke 3 waarden zijn van belang voor jouw kleursysteem.
4 – Vormentaal
De vormentaal is onderdeel van de visuele merkidentiteit en bepaalt de ‘scherpte’ en/of ‘warmte’ van een identiteit. Is het een hard of een zacht merk? Is het een identiteit voor mannen of vrouwen? Is het een zakelijk of frivool merk?
Deze vormen kunnen elementen zijn die uit het logo gehaald worden, of aanvullend zijn óp het logo. Stel je voor dat het logo een vlak met afgeronde hoeken heeft. Het ligt dan voor de hand om deze beeldtaal ook voor foto kaders te gebruiken, of als afgeronde hoeken van een visitekaart.
Ook de vorm van je huisstijl uiting is belangrijk, dus je brochure, folder, visitekaart, etc. Ga je voor vierkant, langwerpig of toch voor de standaard DIN papierformaten? Als grafisch ontwerpbureau maken wij altijd een bewuste keuze voor een papierformaat, omdat dit deel is van de storytelling.
De juiste keuze van het papier is natuurlijk net zo belangrijk. Hoe voelt jouw uiting aan, wat ‘vertelt’ die de ontvanger en wat wil je dat hij doet? In overleg met onze huisstijl drukkerij vinden we altijd de juiste papiersoort voor jouw uiting.
5 – Visuals
Onder visuals verstaan we illustraties, pictogrammen / iconen, foto’s. Deze kunnen illustratief of suggestief van aard, maar ook direct en informatief zijn. De keuze voor foto’s met vrolijke mensen in de natuur of harde industriële gebouwen is zeer bepalend voor de uitstraling van de identiteit.
Bij de keuze van de visuals letten we heel nauwkeurig op het gekozen kleurenpalet. Door visuals te kiezen die kleuren uit het kleurenpalet bevatten, ontstaat er een wederherkenning die voor het merk image van belang is.
6 – Tone of voice
Tone of voice is de stijl waarin een bedrijf of merk communiceert met haar doelgroep, het is letterlijk de ‘stem’ van de organisatie. Een uniforme tone of voice in tekst én beeld zorgt voor een herkenbaar en geloofwaardig imago.
De tone of voice is niet te verwarren met Sonic Branding (Klankmerk). Denk daarbij aan een jingle of een geluidstoon die bedrijven inzetten om herkenning te creëren door klanken.
Spreek de juiste taal; dat is het motto van designbureau Stoere Binken Design Maastricht. Een directeur van een multinational spreek je anders aan dan VWO scholieren. Bij alles wat je ‘zegt’ is het belangrijk authentiek te blijven. Gewoon jezelf zijn is het beste, de ontvanger voelt het direct als je je anders voordoet dan je bent.
Welke taal spreekt jouw merkidentiteit? Nike zegt ‘Just do it’. Vodafone ‘The future is exciting’. De taal van de merkidentiteit heeft betrekking op de pay-off, de tone of voice en de gebruikte begrippen en vakjargon.
Raakt jouw tone of voice de juiste snaar?
Als Stoere Binken Design een huisstijl ontwikkelt, dan besteden we veel aandacht aan de juiste tone of voice van het bedrijf. Authenticiteit en uniformiteit in woord én beeld creëert het gewenste imago en helpt de juiste snaar te raken bij je doelgroep.Maak vrijblijvend een afspraak
7 – Storytelling: vertel je merkverhaal
Kun jij in drie zinnen vertellen waarom jij als bedrijf doet wat je doet? Kun je dit zo duidelijk vertellen dat iedereen het direct ook begrijpt? Als je de tone of voice gedefinieerd hebt kun je met deze ‘spreektaal’ een spannende storytelling ontwikkelen.
Storytelling creëert verbinding door een merkverhaal. Storytelling is de expertise van het vertellen van een emotioneel en geloofwaardig merkverhaal. Het wordt ook wel de Corporate Story genoemd. Het doel is om verbinding te maken, saamhorigheid te creëren én relevant te blijven bij je doelgroep.
Lees hier alles over hoe jij je storytelling kunt ontwikkelen: Van de 3 ingrediënten van een merkverhaal tot de “Why” van jouw bedrijf.
8 – Brand Voice
Alexa heeft een nieuwe feature voor zijn voice assistent: Brand Voice.
Brand Voice is de mogelijkheid waarmee je kunt samenwerken met het Amazon Polly-team om een exclusieve Neural Text-To-Speech (NTTS) voor jouw merk te bouwen. Het systeem maakt gebruik van machine learning-technologieën om een kunstmatige spraak te genereren die klinkt als een menselijke stem. Met behulp van neurale netwerken is het nu mogelijk om zeer natuurlijk klinkende spraak te producteren met verschillende accenten. Luister maar eens naar deze stemmen en stel je een digitale secretaresse voor die vragen van je klanten kan beantwoorden.
Is dit de stem van je nieuwe servicedesk medewerker die vragen van lastige klanten gaat beantwoorden?
Bron: Gert Koot voor Branded Entertainment
9 – Design System: de bron van jouw merk
Een design system is de enige bron van waarheid die alle merkelementen van het logo, tot kleur, typografie, vormentaal, fotografie, iconen, motion graphics en meer groepeert zodat teams een product kunnen ontwerpen, realiseren en ontwikkelen. Het verenigt productteams rond een gemeenschappelijke beeldtaal, versnelt het ontwerpproces en bouwt bruggen tussen teams die samenwerken om producten tot leven te brengen:
- Welke huisstijl kleuren heb ik en hoe moet ik die toepassen zodat het er in onze print media uitingen overal hetzelfde uitziet?
- Welk huisstijl lettertypes heb ik en welke gebruiken we voor de website?
- Als ik een advertentie wil laten maken, hoe moet de layout er dan uitzien? En hoe zorg ik ervoor dat het dezelfde advertentie blijft als het formaat verandert?
- Als ik een folder wil laten maken, waar moet ik dan rekening mee houden zodat het binnen de uitgezette huisstijl richtlijnen valt?
Merkconsistentie = intentie
Het niet consistent doorvoeren van de huisstijl is de meest gemaakte fout door klanten en op langere termijn nadelig voor het imago.Lees hier waarom jij ook een design system moet hebben: Van merk consistentie tot efficiëntie en kostenbesparing.
10 – Huisstijl Management: bescherm je merkimago
Als wij als design agency jouw huisstijl Management verzorgen dan mag je van ons verwachten dat we altijd overzicht houden over de richting van de huisstijl. Alle uitingen die wij voor jouw merkidentiteit maken toetsen we met de gemaakte afspraken. Wij gaan voor 100% kwaliteit en betrokkenheid en we willen altijd het juiste voorbeeld geven. Daarom staat huisstijl management centraal bij alles wat we voor jou doen.
Lees hier alles over de voordelen van Huisstijl Management: Van de 3 perspectieven tot merkconsistentie.
BONUS: De kerngegevens van een goede huisstijl
Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk en een specialisme. Veel beginnende zelfstandig ondernemers knutselen in het begin zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets door ‘een neefje’ maken. Begrijpelijk, maar de praktijk wijst echter uit dat een professioneel ontworpen huisstijl onontkomelijk is voor de groei en het voortbestaan van een bedrijf.
Voor het ontwikkelen van een goede huisstijl zijn een aantal kerngegevens van belang:
- Identiteit: Wie ben je? Wat / wie wil je zijn?
- Unique Selling Point (USP): Wat wil je uitdragen en hoe onderscheidt dat zich van de concurrentie?
- Target market: Op welke markt wil je je gaan bewegen? Wat zijn de kenmerken van deze markt?
Deze gegevens kunnen in een aantal creatieve brainstorm sessies in kaart gebracht worden. Het kan productief zijn om hierbij ook een communicatie- of marketing partner te betrekken.
Levensduur van een goede huisstijl
De tand des tijds laat de huisstijl niet onaangetast. De levensduur van een huisstijl is vooral afhankelijk van het onderhoud en de juiste naleving van de richtlijnen die vastgelegd zijn in het Design System. De ouderdom van de huisstijl is veel minder van belang. Een goede huisstijl ontwikkelt en past zich aan aan de veranderde wensen en behoeftes van de markt.
Onderhoud van een huisstijl
Het onderhoud aan de huisstijl is natuurlijk een mooi moment om de huidige positionering te herzien. Dit zijn een aantal vragen die we in een creatieve sessie samen kunnen evalueren om daarmee de merkstrategie bij te stellen:
- Doe ik het nog goed?
- Komt mijn boodschap nog bij mijn klanten aan?
- Lever ik nog steeds wat ik uitstraal en beloof?
- Kunnen we de huisstijl visueel aanscherpen?
Budget bepalen
Een huisstijl is een investering in de toekomst. Verspreid over 10+ jaar plezier zijn de eenmalige aanschaffingskosten van een huisstijl te verwaarlozen.
Voordat je begint met het ontwikkelen van een goede huisstijl is het belangrijk een inventarisatie te maken van wat er ontworpen moet worden én je budget bepaalt.
Lees hier onze tips over het vaststellen van een solide budget voor jouw project.
Wil jij je huisstijl ook naar een hoger niveau tillen?
Neem vrijblijvend contact met ons op voor een evaluatiegesprek. Samen bespreken we de mogelijkheden en maken een plan van aanpak hoe we door een huisstijl update je merkimago kunnen versterken.
Maak een persoonlijke afspraak