Filosofiespel Sofia branding en verpakking
Filosofiespel Sofia neemt je mee in de wereld van grote filosofen en daagt je uit om zelf met filosofische vragen aan de slag te gaan. Je kan dit spel winnen door samen na te denken, te spelen, te tekenen en filosofische vragen uit te beelden. Designbureau Stoere Binken Design ontwerpt het spel, van het complexe kleurenpalet tot de afbeeldingen, de kaarten en het doosje.
Ontdek de wereld van filosofie met Sofia
Tine Bos, bedenker van het spel Sofia, kwam naar ons toe met een spannende ambitie: ik wil mensen spelenderwijs de wereld van filosofie laten ontdekken. Kunnen jullie voor mij een spel ontwerpen dat dit realiseert?
De uitdaging zit daarin dat het spel geschikt is voor volwassenen en kinderen vanaf 8 jaar. Een brede doelgroep die wij moesten bereiken en activeren met ons brand design en een stoere custom verpakking.
Onze oplossing is dat we de filosofen groepen een eigen kleur gegeven hebben. Hierdoor ontstaat een speels kleurenpalet. De gevectoriseerde foto’s van de filosofen vermengen zich met die kleuren. Zij versieren de kaarten en de verpakking met hun indringende blik en de uitnodigende zin ‘Filosoferen met …’. Op elke zijde van de doos staat een andere filosoof. Dit symboliseert de verschillende aanzichten die filosofie kan bieden. Een slimme oplossing die werkt, want de spelers vinden het fantastisch.
6 spelrondes
Het filosofiespel Sofia biedt 6 verschillende spelrondes om in teamverband de wereld van filosofie te ontdekken:
- Kwartet: maak kennis met de filosofen
- Omschrijven: verwoord de filosofen
- Verbeelden: beeld de leuze uit
- Tekenen: teken de filosofische vragen
- Redeneren: spreek over een vraag
- Gesprek: discussieer met de anderen
Filosofen en hun gedachtengoed
Het woord filosofie komt van het Oudgriekse woord “Philosophia”. “Philo” betekent “die houdt van” en “Sophia” betekent “wijsheid”. Filosofie is de oudste theoretische discipline die het verlangen en het streven uitdrukt naar kennis en wijsheid. Een ander woord voor filosofie is wijsbegeerte. De naam Sofia is afgeleid van het Oudgriekse woord Sophia.
In het filosofiespel Sofia kun je enerzijds een kwartet verzamelen van klassieke filosofen of van filosofen uit de 21ste eeuw. Anderzijds kan je ook een kwartet verzamelen op basis van filosofische thema’s als geluk, liefde, god, mens-zijn, vrijheid en waarheid.
Deze thema’s herken je aan de gekleurde woorden op de kaarten. Op de kwartetkaart van Nietzsche lees je bijvoorbeeld ‘God is dood’. Die leuze moet je in het spel zo omschrijven dat je teamleden ze precies raden.
Doordachte kleuren
Wij hebben voor het spel een sterk kleurenpalet ontwikkeld. Kleuren zijn een fantastisch middel voor visuele differentiätie. Je herkent snel de onderlinge verschillen en associeert kleuren met filosofische thema’s en begrippen.
Filosofiespel Sofia: liefde voor wijsheid
Kan jij geluk uitbeelden? Kan je tekenen wat schoonheid is? Heb je onthouden wat Nietzsche, met zijn borstelige snor, over God zegt? Durf je de geniale ideeën van anderen gebruiken om dit spel te winnen? Kan een filosoof überhaupt winnen?
Filosofisch gesprek
Een spannend doel van het spel is om in een gesprek van 12 minuten tot een antwoord te komen waarover iedereen het eens is. De winnaars uit de vorige ronde mogen vrij hun mening geven en anderen aanvullen, voorbeelden geven. Elke goede vraag is immers een stap dichter bij een gedeeld antwoord. Je voert daarmee denkbeeldige gesprekken met de filosofen in het spel.
In-house typografie voor Sofia
Typografie is een extreem belangrijk onderdeel van elk ontwerp. Het is de onderscheidende factor, zet de juiste tone-of-voice voor de uitstraling en ondersteunt de storytelling. Designbureau Stoere Binken Design besteedt veel aandacht aan goede typografie die de juiste snaar raakt bij de ontvanger.
CFF Savant is een warm en vriendelijk display lettertype dat we gebruikt hebben voor het logo. De zachte vormen benadrukken het vrouwelijke karakter van de naam Sofia. De fi-ligatuur geeft de titel een bijzondere uitstraling die interesse wekt bij de speler.
CFF Jekyll Pro is een functioneel schreefloos corporate lettertype met een verborgen twist. Deze hebben we gebruikt voor de leesteksten. Het font is perfect inzetbaar voor logo’s, huisstijlen, websites, verpakkingen en ander Brand Design uitingen.
Beide lettertypes zijn ontworpen door creative director René Verkaart. Onder zijn alias Characters Font Foundry ontwerpt hij custom lettertype oplossingen voor bedrijven en designers over de hele wereld. Custom typografie is een krachtig huisstijl onderdeel, een must-have voor MKB bedrijven.
Custom type
Ons respect gaat naar Tine Bos
Tine Bos uit België heeft dit spel bedacht en in nauw overleg uitgevoerd met de hulp van kleine en grote denkers. Via een crowdfunding traject heeft ze meer dan voldoende geld opgehaald om het project in eigen beheer te kunnen produceren. Het resultaat is ongelofelijk. Een zeer interessant spel met een sterk educatief karakter. Een must-have voor scholen, universiteiten en iedereen die geïnteresseerd is in filosofie.
Creative Director
Filosofisch nieuws direct in je mailbox
Mogen wij je inspireren met meer stoere project cases en informatieve blogs? Meld je dan aan voor onze e-mail nieuwsbrief. Je e-mailadres is bij ons in veilige handen. Wij spammen nooit en we versturen alleen nieuwsbrieven als we werkelijk iets spannends aan jou te melden hebben.
Privacybeleid