Kalimba België branding en website

Kalimba Merkidentiteit banner - Rene Verkaart)

Kalimba is al sinds 1996 succesvol in het leveren van kwaliteitswater aan bedrijven, instellingen en particulieren. Kalimba wint met de grootste zorg water van hoge kwaliteit uit de Limburgse grond. Gewonnen met aandacht voor mens, natuur en milieu, zorgvuldig gebotteld en eerlijk gepresenteerd, geleverd in een waterkoeler. Designbureau Stoere Binken Design ontwerpt de complete merkidentiteit en maatwerk website.

Creative Director

Design Bureau Stoere Binken Design wint de euregionale pitch van Kalimba

Ab van Deemter – een eerlijke, goedgebekte Amsterdammer – en algemeen directeur van Kalimba benaderde ons met de vraag of we voor Kalimba een nieuwe merkpositionering konden ontwikkelen. Helemaal ons ding!
Na een bureau oriëntatie onder 3 internationale design bureau’s heeft Kalimba voor Stoere Binken Design Maastricht gekozen.

Redesign van het Kalimba logo

Als eerste hebben we Kalimba en de markt zorgvuldig geanalyseerd en concludeerden dat een herpositionering, met behoud van bestaande huisstijl elementen, niet voldoende is. Daarom hebben we de stoute schoenen aangetrokken en meteen een volledig logo redesign voorgesteld bij de eerste presentatie. Een strategie die succesvol bleek. Dit was werkelijk de eerste keer dat we applaus kregen bij onze presentatie! De ridderslag voor ons als designers.

Links zie je het nieuwe logo dat Stoere Binken Design voor Kalimba ontworpen heeft. Rechts het 15 jaar oude logo, duidelijk toe aan een opfrissing.

Kalimba logo old new - Rene Verkaart

We vonden dat Kalimba’s storytelling en merkwaarden niet goed tot zijn recht kwamen in het oude logo. We wilden de opgebouwde merkherkenning wel zoveel mogelijk in ere houden. Daarom hebben we een aantal elementen van het oude logo hergebruikt in ons stoere nieuwe logo. Dit zorgt er voor dat de doelgroep zich niet vervreemd van Kalimba, maar zich vertrouwd voelt bij de nieuwe identiteit.

In ons nieuwe logo hebben we niet 4 maar 3 waterstralen gebruikt. Ze staan symbool voor de 3 Europese landen waarin Kalimba actief is; België, Nederland en Duitsland. De waterstralen schieten omhoog vanuit de grond, het Limburgs landschap. Dit visualiseert Kalimba’s eigen waterbron, die daadwerkelijk in Limburg ligt, en van waaruit zij hun water bottelen.


Meer logo's

Een serieuze rebranding vraagt om een duurzaam marktonderzoek

Het werkgebied van Kalimba bestrijkt 3 Europese landen: Nederland, België en Duitsland. Daar zit meteen de uitdaging die we bij Stoere Binken Design moesten oplossen. Hoe krijgen we deze op één lijn.
De Universiteit Maastricht heeft daarom in 3 landen telefonisch onderzoek gedaan om te achterhalen hoe de particulieren en bedrijven met de aanschaf en het gebruik van een waterkoeler omgaan. Je kunt het natuurlijk op één hand natellen dat hier 3 verschillende antwoorden uitkomen.

Wil je meer weten over de resultaten van dit onderzoek? Neem dan contact op.

Kalimba water met Limburgs karakter

Het was een échte uitdaging om voor 3 verschillende nationaliteiten één uniforme merkpositionering en reclame campagne te bedenken. We hebben alle resultaten uit het marktonderzoek ingezet en deze samengevat onder het belangrijkste gemeenschappelijke element; Limburg.
Alle 3 EU landen hebben een eigen Limburgs gebied. Deze grenzen aan elkaar en in het centrum ligt Kalimba. Daar het water uit hun eigen bron komt, hebben we een nieuwe corporate slogan bedacht; ‘Water met Limburgs karakter’.

Grensoverschrijdend Limburgs landschap

Het nieuwe campagne beeld is opvallend, sterk en uiterst onderscheidend in de markt. Geen enkele concurrent doet iets vergelijkbaars. De Kalimba waterfles boven op de Limburgse heuvel is een geniale vondst, want geen enkele concurrent heeft een dergelijke merkidentiteit. Kalimba is uniek, verrassend en verfrissend.

Stoere Binken Design ontwikkelt unieke identiteiten, want geen enkele klant, markt of doelgroep is hetzelfde. Lees in ons blog Tips voor een goede huisstijl hoe je jouw identiteit uniek kunt maken.

Kalimba landschap

Alle foto’s die we in de website gebruikt hebben zijn échte Limburgse landschappen; glooiend, natuurrijk en uitdagend. Elk landingspagina op de website heeft zijn eigen passende foto gekregen om de diversiteit van het Limburgs landschap te tonen.

De foto van het Limburgse landschap dat we gebruikt hebben als campagne beeld is geschoten door Pascal Lemlijn Fotografie.

Kalimba campagne 3 talen - Rene Verkaart)

Het resultaat is verbluffend

Na 15 jaar waren we toe aan vernieuwing van onze uitstraling en wilden de wereld opnieuw op een originele manier aan ons bestaan herinneren. Om hier invulling aan te geven nodigden wij een 3-tal reclame- en ontwerpbureau’s uit. Stoere Binken Design was door ons uitgeselecteerd om hun tot de verbeelding sprekende naam en het waren dan ook uiteindelijk de Binken, die ons tijdens hun ideeën presentatie overtuigden van de meeste creativiteit, flexibiliteit, meedenkend vermogen en grote realiteitszin. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat we de totale verzorging van ons marketing- en communicatiegebeuren aan hun zorgen hebben toevertrouwd.

Het resultaat is verbluffend en dat wat nog komen gaat wekt hoge verwachtingen. De complimenten van onze klanten en prospects zijn dan ook overdonderend. We hopen van harte dat onze samenwerking met Stoere Binken Design tot in lengte van dagen mag duren.

Ab van Deemter -
Algemeen directeur

Wagenpark met Limburgs karakter

Ze zijn dagelijks in heel Limburg op de weg te zien, de bedrijfsvoertuigen van Kalimba. De meest service georiënteerde Kalimba medewerkers zitten achter het stuur. Ze brengen en halen het Kalimba water met karakter en transporteren het door heel Limburg, in drie landen.

Wij zijn van mening dat de voertuigen van Kalimba één van de meest zichtbare en tastbare merkuitingen van een bedrijf zijn. Daarom siert het campagne beeld zo groot mogelijk op de zijkant van de bussen en vrachtwagens. Het zijn rijdende reclamezuilen die je niet over het hoofd kunt zien.
Ons ontwerp voor de Kalimba voertuigen is zo opgezet dat het schaalbaar is. Van de kleine Peugeot combi tot de Mercedes Sprinter en vrachtwagen. Het Kalimba campagne beeld is overal consistent door te voeren.


Voertuigen
Kalimba bestelbus - Rene Verkaart)

Water meets koffie

De Kalimba branding sluit naadloos aan op de Kabuna huisstijl die wij een aantal jaren daarna ontworpen hebben. Dit is een enorme uitdaging, omdat het Kalimba campagnebeeld en storytelling zo expressief is. De Limburgse heuvel met daarop de Kalimba waterfles is uniek en onderscheidend in de markt. Geen enkele waterleverancier presenteert zich op zo’n spannende manier.

Onze oplossing is de Kabuna heuvel. Deze heuvel grenst aan de Kalimba heuvel en is gemaakt van koffiebonen met daarop geserveerd het perfecte kopje koffie. Hierdoor vormen beide merkidentiteiten een naadloze natuurlijke omgeving. Door ons branding concept kunnen Kalimba en Kabuna zowel gezamenlijk als los gepresenteerd worden.

Kalimba en Kabuna storytelling - Rene Verkaart)

Huisstijl lettertype met karakter

Het huisstijl- en logo lettertype van Kalimba is de CFF Insider Pro, ontworpen door René Verkaart, alias Characters Font Foundry. De ronde vormen passen perfect bij het warme karakter van ons nieuwe Kalimba logo.

Lettertypes zijn extreem belangrijk voor merkidentiteiten. Het visualiseert de DNA van je bedrijf in de meest pure vorm. Custom lettertypes zijn de toekomst voor MKB bedrijven. Lees in ons blog waarom jij ook een eigen huisstijl lettertype nodig hebt.


Custom type

Kwalitatief nieuws direct in je mailbox

Mogen wij je inspireren met meer stoere project cases en informatieve blogs? Meld je dan aan voor onze e-mail nieuwsbrief. Je e-mailadres is bij ons in veilige handen. Wij spammen nooit en we versturen alleen nieuwsbrieven als we werkelijk iets spannends aan jou te melden hebben.


Privacybeleid